lunes, 9 de abril de 2012

La Iluro romana

Avui m’he disposat a fer una visita a Iluro. Cuan vaig arribar allà, em vaig trobar amb un vell amic de la infància, en Marcus. Aquest em va fer de guia per tota la ciutat i em va explicar moltíssimes coses referent a Iluro. 

Vam començar pels inicis de la ciutat. Hi ha molta controvèrsia respecte la fundació d’aquesta ciutat.  Hi ha varies hipòtesis sobre l’aparició d’Iluro. La teoria més acceptada actualment és la proposada per Joaquim Garcia, que proposa la data de fundació al voltant de l’any 50 a.C, basant-se en la datació de la construcció de la xarxa de clavegueram. 


Els orígens d’Iluro els trobem a Ilduro, situat a l’actual Cabrera, habitada pels laietans. En aquest moment, els habitants d’aquests turons a Ilduro, abandonen progressivament les seves terres per buscar la costa, amb l’objectiu de trobar el mar, que assegura un bon potencial amb el comerç marítim. 


Seguidament, li vaig preguntar que com era la estructura de la ciutat. Em va dir que, Iluro era un bon exemple d’urbanisme regular romà, que presentava un perímetre rectangular i tenia una xarxa ortogonal de carrers, o com també era conegut, un pla hipodàmic. En Marcus em va explicar que aquesta estructura es basa en  dos carrers principals, que s’anomenen el cardus i el decumanus.


Tal i com es mostra a la imatge, Iluro presenta aquesta estructura. El cardus, que va de nord a sud de la ciutat, es trobava a l’actual Riera, mentre que el Decumanus, es troba a l’actual Carrer Sant Josep. Després d’aquestes indicacions, vaig anar a la part més pràctica. Volia saber  on es trobaven a la ciutat d’Iluro els principals edificis, i saber si encara queden restes. Em va portar al centre de la ciutat de Mataró (anteriorment coneguda com Iluro), on  es podien veure restes de la muralla, concretament a la Plaça de l’Ajuntament (fotografia situada sota de l'explicació, on es pot veure la resta de muralles que encara es conserven en la ciutat), a la floristeria Frèsia. Vam aprofitar per parlar sobre l’estructura de les muralles. Hem va explicar que les muralles estaven formades per dues parts. Una d’elles anomenada de baix grau, feta de blocs de pedra, i l’altre, situada a la part superior, feta d’arganassa. A la mateixa Plaça Gran hi havia una gran cisterna, que tenia la funció d’almacenar l’aigua de la pluja.




En aquesta il·lustració és pot veure Can Xammar, la zona on anteriorment, en la època romana estaven situades les termes, o també anomenats, banys públics.  

El fòrum estava situat a la Plaça de Santa Maria. Sota d’aquesta basílica hi havia un temple de la Triada Capitolina, on s’adoraven als Deus Juno, Júpiter i Minerva. També cal dir que a Iluro hi havien moltes cases senyorials, anomenades Domus. A la Plaça Gran hi destaca una en concret, que s’anomena “La Domus dels dofins” perquè en ella destaca un mosaic amb dos dofins saltant per sobre del mar. 




Parlant de domus, cal destacar la Torre Llauder, il·lustrada en la foto aèria següent:



La Torre Llauder era una vil·la molt luxosa amb moltes habitacions. Era una antiga vivenda de gent molt rica i a la vegada era una explotació agrícola. L’explicació a la persona que l’habitava era que hi havia un home molt ric amb residència a Iluro que utilitzava aquesta casa com a segona residència d’estiueig. 
La casa es compon d’un atri (pati central) i també d’un peristil (un gran jardí). La casa produïa molts productes. Des d'àmfores que s’utilitzaven com a recipient per poder transportar el vi que es venia per tot l’Imperi, fins al mateix vi en els espais agrícoles que tenia destinat el propietari, com bé he esmentat anteriorment.  Els terres de les habitacions tenien mosaics molt valorats artísticament parlant.  


De sobte, li vaig preguntar que a que es dedicaven els laietans a Iluro. En Marcus em va respondre que bàsicament, es dedicaven a una agricultura dedicada al vi i comerciar amb aquest, una forta producció de ceràmica per transportar el vi per tot l'Imperi, entre d'altres usos més freqüents.


Àmfores romanes que tenien vàries utilitats. Una d'elles era emmagatzemanr diferents productes.

I seguidament, li vaig preguntar sobre algun personatge romà que estigui plenament relacionat amb la ciutat d’Iluro. Em va respondre molt clarament amb el nom de Lucius Marcius. Per respondre’m aquesta pregunta, em va portar fins un carrer situat al costat de l’Actual Plaça Catalunya, al barri de Peramàs-Les Esmandies, dedicat a aquest personatge. En Marcus, també em va dir que el gegant d’aquest barri va vestit com ell vestia antigament, que era un regidor de l’antiga Iluro.

En aquesta imatge es veu il·lustrat el gegant del barri Peramàs-Les Esmandies, de la ciutat de Mataró.

I per acabar, li vaig voler preguntar sobre on estava situada l’antiga Iluro en comparació a aquesta Mataró:

Com es pot veure a la imatge, l’antiga ciutat romana es trobava situada en l’actual casc antic de la ciutat, com així ho poden demostrar les restes trobades, com poden ser les restes de Can Xamar o el mosaic localitzat a la Plaça Gran.





No hay comentarios:

Publicar un comentario